Activitats

Estructura del codi font en altres llenguatges de programació

L’objectiu d’aquesta activitat és veure com l’estructura general d’un programa pot tenir elements comuns independentment del llenguatge de programació emprat.

Cerqueu versions del programa “Hola, món!” (en anglès “Hello, world!”) per a llenguatges diferents del Java. Comproveu si en aquestes versions hi ha els apartats següents:

  • Importació d’extensions (biblioteques).
  • Indicador d’inici del codi font.
  • Comentaris al codi.
  • Indicador de la primera instrucció per executar.
  • Blocs de codi o d’instruccions.

Una llista força extensa i veraç d’exemples es pot trobar a la Col·lecció de "Hello, world!".

Per exemple, en el llenguatge PHP (molt usat per generar pàgines web) es pot trobar:

  1. <?php
  2. // Hello, world! in PHP.
  3. echo 'Hello, world!';
  4. ?>
  • Indicador d’inici del codi font (línia 1).
  • Comentaris al codi (línia 2).
  • Blocs de codi o d’instruccions (línia 3).

Ús de l'entorn de treball (I)

L’objectiu d’aquesta activitat és entendre tot el procés necessari per generar un programa i executar-lo a l’entorn de treball, partint d’un codi font ja creat.

Feu totes les passes necessàries per executar el programa següent en el vostre entorn de treball.

  1. //Un programa que calcula una divisió i una suma.
  2. public class DivideixISuma {
  3.  
  4. public static void main(String[] args) {
  5. double dividend = 20.0;
  6. double divisor = 6.0;
  7. double sumarAlFinal = 3.0;
  8. System.out.println((dividend/divisor) + sumarAlFinal);
  9. }
  10. }

Ús de l'entorn de treball (II)

L’objectiu d’aquesta activitat és entendre tot el procés necessari per generar un programa i executar-lo a l’entorn de treball, modificant un codi font preexistent.

Genereu i executeu un programa que tingui el codi font en un fitxer anomenat HolaATots i que mostri per pantalla el text: Hola a tots!.

Algorisme d'un caixer de supermercat

L’objectiu d’aquesta activitat és aprendre a descriure un procés mitjanament complex com una llista enumerada de passes individuals: un algorisme.

Suposeu que sou un caixer d’un supermercat i que un client ha posat tots els productes a la cinta transportadora. Descriviu l’algorisme per atendre’l com una llista ordenada de frases curtes en llenguatge natural, suposant que el pagament és en efectiu. Prevegeu dins de l’algorisme el cas que un producte no marca cap preu en passar el codi de barres.

A grans trets es podria descriure com:

  1. Saludar el nou client.
  2. Activar la cinta transportadora.
  3. Mentre els productes no siguin a l’abast, deixar-la en marxa.
  4. Un cop a l’abast, aturar-la.
  5. Agafar un producte.
  6. Encarar el codi de barres al lector.
  7. Passar-lo pel lector de codi de barres.
  8. Si no marca cap preu:
    1. Demanar per micròfon a l’encarregat que miri el preu.
    2. Esperar que arribi.
    3. Escoltar la seva resposta.
    4. Marcar el preu a la caixa.
  9. Mentre hi hagi algun producte, tornar al pas 5.
  10. Un cop despatxats tots el productes, anunciar el preu al client.
  11. Agafar els diners.
  12. Comprovar els diners.
  13. Mentre els diners no siguin correctes, demanar-ne més al client.
    1. Si no vol pagar, avisar l’encarregat.
  14. Agafar el tiquet i donar-lo al client.
  15. Saludar el client i tornar al pas 1.

Algorisme per discriminar parells i senars

L’objectiu d’aquesta activitat és aprendre a descriure un procés mitjanament complex com una llista enumerada de passes individuals: un algorisme.

Suposeu que voleu fer un programa que digui si la suma de dos nombres escrits per l’usuari usant el teclat és parell o senar. Descriviu l’algorisme que ha de seguir l’ordinador, descrit com una llista de frases curtes en llenguatge natural. No heu d’esmentar instruccions ni variables, només les tasques generals que cal fer, de manera semblant als resultats dels exercicis anteriors.

A grans trets es podria descriure com:

  1. Es demana el primer valor a l’usuari.
  2. Es llegeix.
  3. Es demana el segon valor a l’usuari.
  4. Es llegeix.
  5. Se sumen els dos valors.
  6. Es calcula el mòdul 2 del resultat.
    1. Si dóna 0, és parell.
    2. Si dóna 1, és senar.

Algorisme per endevinar un nombre

L’objectiu d’aquesta activitat és aprendre a descriure un procés mitjanament complex com una llista enumerada de passes individuals: un algorisme.

Suposeu que voleu fer un programa que s’inventa un nombre i vosaltres l’heu d’endevinar. Descriviu l’algorisme que ha de seguir l’ordinador, descrit com una llista de frases curtes en llenguatge natural, per decidir si heu guanyat o no. No heu d’esmentar instruccions ni variables, només les tasques generals que cal fer, de manera semblant als resultats dels exercicis anteriors.

A grans trets es podria descriure com:

  1. Decidir quin serà el nombre secret per endevinar.
  2. Demanar que s’introdueixi un nombre pel teclat.
  3. Llegir-lo.
  4. Veure si el nombre introduït és igual que el secret:
    1. Si és igual, s’avisa que s’ha encertat.
    2. Si no, s’avisa que s’ha fallat.
Anar a la pàgina anterior:
Iniciació a la programació
Anar a la pàgina següent:
Exercicis d'autoavaluació