Glossari

  • abstract m Vegeu modificador abstract.
  • abstract Windows toolkit f Vegeu AWT.
  • accés aleatori m Possibilitat d’accedir a un conjunt de dades de manera no seqüencial.
  • adaptador m Classe auxiliar que proporciona una implementació per defecte d’un tipus de listener.
  • agregació f Relació entre classes que especifica una relació del tipus “és part de”. Per exemple, un pupitre i una aula.
  • API de Java m Conjunt de classes facilitades pel llenguatge Java.
  • API de reflexió m Subconjunt de classes del llenguatge Java que permet accedir des d’un programa, en temps d’execució, a tota la seva informació així com a la informació de l’API del llenguatge i de les biblioteques a les quals tingui accés i, fins i tot, manipular les dades.
  • API d’input/output m Subconjunt de classes del llenguatge Java destinat a la gestió d’entrades i de sortides.
  • applet m Aplicació Java que s’executa sobre un navegador web.
  • associació f Relació simple entre classes.
  • associació reflexiva f Associació en què la mateixa classe es troba als dos extrems de la relació. La classe està relacionada amb ella mateixa.
  • atribut m Propietat d’un objecte. Normalment, pren la forma d’una variable interna.
  • AWT f Biblioteca original usada per Java per generar interfícies gràfiques. Actualment en desús, en favor de Java Swing.
  • base de dades orientada a objectes, BDOO f Mecanisme genèric per emmagatzemar dades de manera que aquestes s’estructuren tal com ho fa una aplicació orientada a objectes, mitjançant conjunts d’objectes enllaçats entre si.
  • base de dades relacional, BDR f Mecanisme genèric per emmagatzemar dades de manera que aquestes s’estructuren com taules, amb un seguit de files i de columnes.
  • BDOO f Vegeu base de dades orientada a objectes.
  • BDR f Vegeu base de dades relacional.
  • caixa d’eines abstracta de finestres. f Vegeu AWT.
  • cardinalitat (d’una relació) f Nombre d’objectes de les classes implicades en l’associació que poden estar enllaçats entre si.
  • carregador de classes m Classe Java encarregada de separar les classes que es carreguen en l’execució d’un programa Java.
  • class file verifier m Vegeu verificador de classes.
  • class loader m Vegeu carregador de classes.
  • classe f Especificació formal de les propietats i del comportament esperat d’un conjunt d’objectes del mateix tipus.
  • classe abstract f Classe no instanciable, és a dir, de la qual no es poden crear objectes, però sí derivar noves classes.
  • classe abstracta f Classe no instanciable, normalment amb operacions abstractes.
  • classe associativa f Relació entre classes representada en forma de classe en lloc de mitjançant una associació, normalment amb l’objectiu d’especificar-hi atributs.
  • classe basada en un model f Tipus de component sobre el qual no es pot interactuar directament per modificar-ne l’aspecte. Cal usar una classe auxiliar que correspon al seu model.
  • classe contenidora f Classe que conté altres classes, anomenades classes internes.
  • classe Error f Classe de Java que engloba tots els errors que corresponen a situacions irrecuperables, que no tenen solució i que no depenen del programador, el qual no s’ha de preocupar de capturar ni resoldre. Deriva de la classe Throwable.
  • classe Exception f Classe de Java que engloba tots els errors que corresponen a situacions excepcionals que els programes es poden trobar en temps d’execució, incloent-hi fins i tot els errors de programació. El programador pot preveure cada tipus d’excepció i escriure el codi adequat per gestionar l’error. Deriva de la classe Throwable.
  • classe final f Classe no derivable.
  • classe genèrica f Classe que encapsula dades i mètodes basats en tipus de dades genèrics i que serveix de plantilla per generar-ne de noves a partir de concretar els tipus de dades genèrics.
  • classe interna f Classe definida dins una altra classe, anomenada classe contenidora.
  • classe interna anònima f Classe interna que es declara en el moment d’invocar el constructor. Tenen un objecte (i només un).
  • classe interna de nivell superior f Vegeu classe interna static.
  • classe interna imbricada f Vegeu classe interna static.
  • classe interna local f Classe interna que es declara dins un bloc de codi de la classe contenidora.
  • classe interna membre f Classe interna no static que es declara com si fos un membre de la classe contenidora.
  • classe interna static f Classe interna que es declara com si fos un membre static de la classe contenidora.
  • classe RuntimeException f Subclasse de la classe Exception que engloba tots els errors de programació, els quals no s’han de gestionar obligatòriament, ja que se suposa que no s’haurien de produir.
  • classe Throwable f Classe de Java que engloba la classe Error i la classe Exception.
  • clau primària f Donada una taula d’una BDR, valor que identifica de manera única cada fila de la taula.
  • clàusula extends f Clàusula ubicada en la capçalera d’una classe per indicar que és la classe derivada d’una altra classe, la qual s’afegeix a la dreta de la paraula (extends).
  • clàusula implements f Clàusula ubicada en la capçalera d’una classe per indicar que la classe implementa una o més interfícies, les quals s’afegeixen a la dreta de la paraula (extends) separades per comes.
  • codis de bytes de Java (en anglès, bytecodes) m pl Instruccions d’un programa Java, expressades en un codi binari indiferent de l’arquitectura, que són generades pel compilador del llenguatge Java i que són executades, en una màquina concreta, per la màquina virtual Java.
  • cohesió f Característica desitjable d’un disseny orientat a objectes, en què cada tipus dels elements del problema es representa amb una única classe.
  • component m Manera genèrica d’anomenar qualsevol element d’una interfície gràfica.
  • composició f Especialització d’una agregació en què s’expressa que l’objecte compost no té sentit sense els seus integrants. Per exemple, una màquina i les seves peces.
  • connectivitat Java a bases de dades f Vegeu JDBC.
  • contenidor m Component que permet encapsular altres elements dins seu. L’exemple més típic és la finestra principal d’una aplicació gràfica.
  • controlador (del patró MVC) m Conjunt de classes que permeten la traducció d’esdeveniments a crides sobre el model. Se sol associar al conjunt de listeners.
  • dada final f Dada constant.
  • delegar l’excepció v tr Possibilitat que el llenguatge Java facilita al programador per delegar l’excepció que es pugui produir en el mètode superior que invoqui el mètode actual. Es defineix amb la clàusula throws en la declaració del mètode.
  • diagrama estàtic UML m Esquema gràfic en què es plasmen les classes i les relacions que hi ha entre elles en un disseny orientat a objectes.
  • eina jar f Eina de consola, que incorpora JDK, per empaquetar fitxers .class en un arxiu JAR.
  • eina java f Eina de consola, que incorpora JDK, per executar un fitxer .class que contingui un mètode main().
  • eina javac f Eina de consola, que incorpora JDK, per compilar els fitxers JAVA.
  • eina javadoc f Eina de consola, que incorpora JDK, per documentar els fitxers JAVA desenvolupats.
  • eina javap f Eina de consola, que incorpora JDK, per obtenir informació d’un fitxer .class.
  • encapsulació f Característica desitjable d’un disseny orientat a objectes en què les decisions del disseny queden ocultes en la implementació final, de manera que els objectes actuen com si fossin capses negres. sin. ocultació.
  • enllaç m Vincle entre objectes que permet invocar operacions entre si. Sense un enllaç és impossible invocar operacions.
  • equals() m Vegeu mètode equals().
  • esdeveniment m En anglès, event. Avís intern de l’aplicació que es produeix cada cop que l’usuari interacciona amb la interfície gràfica. En Java, l’esdeveniment pren la forma d’un objecte en què s’encapsulen els detalls de la interacció.
  • event m Vegeu esdeveniment.
  • extends f Vegeu clàusula extends.
  • extensible markup language m Vegeu XML.
  • final m Vegeu modificador final.
  • finalize() m Vegeu mètode finalize().
  • framework de col·leccions m Conjunt d’interfícies, classes i algorismes destinat a gestionar col·leccions d’objectes.
  • garbage collector m Vegeu recuperador de memòria.
  • gestió d’excepcions f Conjunt de mecanismes que un llenguatge de programació facilita per detectar i gestionar els errors que es puguin produir en temps d’execució.
  • gestor de seguretat m Classe Java encarregada de controlar l’accés als recursos en l’execució d’un programa Java.
  • graphical user interface f Vegeu GUI.
  • GUI f En anglès, graphical user interface. Mecanisme per controlar una aplicació basat en la interacció amb elements gràfics de diversa índole mostrats en la pantalla.
  • hashCode() m Vegeu mètode hashCode().
  • herència f Tipus de relació que permet definir noves classes només enumerant les diferències en relació amb una altra de ja preexistent.
  • herència múltiple f Capacitat d’heretar de més d’una classe.
  • implements m Vegeu clàusula extends.
  • import f Instrucció necessària en els fitxers JAVA abans de definir cap classe, que serveix per indicar les classes d’altres paquets a les quals es farà referència en les classes que incorpora el fitxer.
  • iniciador m Bloc de codi sense nom que pot existir en una classe. Pot ser de dos tipus: static, si s’executa en la càrrega de la classe, i no static, si s’executa en la construcció de cada objecte de la classe, després de les inicialitzacions explícites de les dades de la classe i abans de l’execució del constructor.
  • instanceof m Operador que permet esbrinar si un objecte apuntat per una variable és una instància d’una determinada classe.
  • instància f Vegeu objecte.
  • interfície f Maqueta contenidora d’una llista de mètodes abstractes i dades membres (de tipus primitius o de classes), que té per objectiu obligar les classes que implementen la interfície a sobreescriure tots els mètodes continguts en la interfície.
  • interfície gràfica d’usuari f Vegeu GUI.
  • Java database connectivity f Vegeu JDBC.
  • Java development kit, JDK m Conjunt d’eines imprescindibles per desenvolupar programes en el llenguatge Java i poder obtenir-ne compilats.
  • Java EE f Plataforma de programació que amplia la Java SE i permet desenvolupar i executar aplicacions Java amb arquitectura de N nivells i distribuïda, basada en components de programari modulars que s’executen sobre servidors d’aplicacions.
  • Java enterprise edition f Vegeu Java EE.
  • Java ME f Col·lecció d’API de Java per al desenvolupament de programari per a dispositius de recursos limitats, com ara PDA, telèfons mòbils i altres aparells de consum.
  • Java micro edition f Vegeu Java ME.
  • Java runtime environment m Entorn d’execució de Java que cal tenir instal·lat en els ordinadors en què es vulguin executar programes Java.
  • Java SE f Paquet bàsic per desenvolupar aplicacions en llenguatge Java que no necessitin un servidor d’aplicacions que està format pels corresponents JDK i JRE de la versió.
  • Java standard edition f Vegeu Java SE.
  • Java Swing f Biblioteca de classes per defecte en Java per a la creació d’interfícies gràfiques.
  • Java virtual machine f Vegeu màquina virtual Java.
  • JDBC f Biblioteca que proporciona Java per interactuar amb bases de dades relacionals.
  • JDK m Vegeu Java development kit.
  • jerarquia de classes. f Conjunt de classes relacionades entre si per herència.
  • JIT compiler m Vegeu Just in time compiler.
  • JRE m Vegeu Java runtime environment.
  • Just in time compiler m Compilador incorporat per algunes màquines virtuals Java que tradueixen el codi de bytes a codi natiu optimitzat una sola vegada, de manera que cada vegada que la JVM torna a invocar el mateix codi s’executa directament la versió ja interpretada.
  • JVM f Vegeu màquina virtual Java.
  • layout m Política d’assignació dinàmica usada per Java per ubicar i dimensionar automàticament en la pantalla els components d’una interfície gràfica.
  • Listener m Classe capaç de capturar els esdeveniments, de manera que es pugui executar un codi específic per a cada tipus.
  • llenguatge de consultes estructurades m Vegeu SQL.
  • llenguatge de descripció d’objectes m Vegeu ODL.
  • llenguatge d’etiquetatge extensible m Vegeu XML.
  • llenguatge de modelització unificat m Vegeu UML.
  • localització uniforme de recursos f Vegeu URL.
  • mapa d’objectes m Representació de l’estat de l’aplicació en un moment específic de la seva execució, que mostra quins són els objectes existents i els enllaços entre ells.
  • màquina virtual Java, JVM f Aplicació informàtica que forma part del JRE i que simula una màquina encarregada de l’execució dels programes Java. És un programa natiu, és a dir, executable en una plataforma específica, que és capaç d’interpretar i d’executar instruccions expressades en un codi binari especial (el codi de bytes de Java), que són generades pel compilador del llenguatge Java.
  • mecanisme try-catch m Mecanisme que facilita el llenguatge Java perquè el programador pugui capturar una excepció.
  • mètode m Implementació d’una operació.
  • mètode equals() m Mètode de la classe Object (per tant, heretat en totes les classes) que permet comparar els objectes de les classes pel que fa al contingut a diferència de l’operador ==, que compara adreces de memòria; és a dir, diu si les referències apunten al mateix objecte. És altament recomanable sobreescriure aquest mètode en totes les classes.
  • mètode final m Mètode que no es pot sobreescriure.
  • mètode finalize() m Mètode de la classe Object (per tant, heretat en totes les classes) que permet definir quines accions executar, de manera automàtica, sobre un objecte, just abans de ser destruït.
  • mètode hashCode() m Mètode de la classe Object (per tant, heretat en totes les classes) que facilita, per a cada objecte d’una classe, un valor enter, el qual pot ser utilitzat com a valor clau en tècniques hashing. Aquest mètode ha de ser coherent amb el mètode equals(), de manera que dos objectes iguals segons el mètode equals()també haurien de tenir el mateix valor hashCode. És altament recomanable sobreescriure aquest mètode en totes les classes.
  • mètode toString() m Mètode de la classe Object (per tant, heretat en totes les classes) que facilita, per a cada objecte d’una classe, una representació en cadena. La màquina virtual Java l’utilitza quan necessita una representació en cadena d’un objecte de la classe (per exemple, quan apareix l’objecte dins una concatenació de cadenes).
  • model del patró MVC m Conjunt de classes que representen l’estat intern de l’aplicació. Se sol associar a les classes del fruit de la fase de disseny.
  • modificador abstract m Modificador que, aplicat a una classe, fa que la classe sigui abstracta, és a dir, no es pot instanciar (crear objectes) i només serveix per derivar-ne noves classes. En canvi, aplicat a un mètode (de classe abstracta) obliga que el mètode sigui sobreescrit en qualsevol classe no abstracta derivada de la classe.
  • modificador d’accés private m Modificador d’accés que, aplicat a un membre (dada o mètode) d’una classe, prohibeix l’accés al membre des de qualsevol classe.
  • modificador d’accés protected m Modificador d’accés que, aplicat a un membre (dada o mètode) d’una classe, prohibeix l’accés al membre des de qualsevol classe que no sigui subclasse d’aquesta.
  • modificador d’accés public m Modificador d’accés que, aplicat a un membre (dada o mètode) d’una classe, permet que el membre sigui accessible des de qualsevol classe. En canvi, aplicat a una classe, fa que la classe sigui visible fora del paquet al qual pertanyi.
  • modificador final m Modificador que pot tenir diverses aplicacions: aplicat a una classe, fa que la classe no es pugui derivar, aplicat a una variable, fa que la variable passi a ser constant o, aplicat a un mètode, fa que el mètode no es pugui sobreescriure en classes derivades de la classe a la qual pertany el mètode.
  • modificador static m Modificador que pot tenir diverses aplicacions. Aplicat a una dada d’una classe, fa que la dada passi a ser comuna per a tots els objectes de la classe. Aplicat a un mètode, fa que el mètode no necessiti un objecte per ser invocat. S’acostuma a utilitzar en mètodes que faciliten càlculs i funcionalitats genèriques. Aplicat a un iniciador, fa que l’iniciador s’executi només en carregar la classe.
  • navegabilitat (d’una relació) f Propietat d’una relació entre dues classes que indica els objectes d’una classe que tenen enllaços cap als objectes de l’altra. S’indica en forma de fletxa de la classe dels objectes que tenen l’enllaç cap a la classe dels objectes enllaçats.
  • new m Vegeu operador new.
  • null m Paraula reservada del llenguatge que indica que una variable que fa referència als objectes d’una classe no està apuntant a cap objecte.
  • object description language m Vegeu ODL.
  • object query language m Vegeu OQL.
  • objecte m Cadascun dels elements que interactuen per formar una aplicació orientada a objectes en execució.
  • ocultació f Vegeu encapsulació.
  • ODL m Llenguatge per definir classes dins una BDOO.
  • operació f Funció o transformació que es pot aplicar a tots els objectes d’una classe i en defineix el comportament comú.
  • operació abstracta f Operació sense cap mètode associat.
  • operador new m Operador del llenguatge Java destinat a construir un objecte de la classe corresponent al nom xxx situat a la dreta de l’operador, tot invocant el constructor que correspongui segons els paràmetres que acompanyin el nom xxx.
  • OQL m Llenguatge de consultes a objectes que equival a l’SQL per a BDOO.
  • package m Conjunt de classes agrupades en un paquet. També, instrucció que se situa a l’inici d’un fitxer JAVA i va acompanyada d’un nom, per indicar que totes les classes del fitxer pertanyen al paquet indicat amb el nom.
  • patró MVC m Estratègia per dividir les responsabilitats de les classes d’una interfície gràfica.
  • persistència f Capacitat d’emmagatzemar les dades d’una aplicació, de manera que es mantenen al llarg d’execucions diferents.
  • polimorfisme m Capacitat d’especificar una mateixa operació a diferents classes, però de manera que cadascuna tingui associat un mètode diferent.
  • private m Vegeu modificador d’accés private.
  • programació defensiva f Programació que garanteix que, absolutament sempre, els atributs d’un objecte tinguin valors consistents i correctes.
  • programació segura f Disciplina dins la programació que garanteix que no es produeixin errors quan es genera un programa que inadvertidament permeti a entitats no autoritzades accedir a les dades.
  • protected m Vegeu modificador d’accés protected.
  • public m Vegeu modificador d’accés public.
  • recuperador de memòria m Procés que s’executa periòdicament de manera automàtica (tot i que també pot ser invocat manualment) i s’encarrega d’alliberar la memòria assignada a dades que ja no s’utilitzen.
  • relació (entre classes) f Relació entre classes que permet establir entre quins objectes hi pot haver enllaços durant l’execució del programa.
  • security manager m Vegeu gestor de seguretat.
  • sobreescriptura d’operacions f Reassignació del mètode associat a una operació heretada d’una superclasse.
  • SQL m Llenguatge estàndard que permet donar ordres a una BDR per interactuar-hi, de manera que es poden consultar dades, afegir-ne, fer modificacions…
  • static m Vegeu modificador static.
  • structured query language m Vegeu SQL.
  • subclasse f En una relació d’herència, la classe que hereta.
  • super m Paraula reservada del llenguatge que es pot utilitzar en la definició d’una classe derivada, amb dues utilitats possibles. En els mètodes no constructors, per fer referència a l’objecte de la classe base i, per tant, poder accedir a les dades heretades en cas que la classe derivada incorpori dades amb el mateix nom que les dades de la classe base. En els mètodes constructors, per invocar un constructor de la classe base. Ha de ser la primera instrucció del mètode.
  • superclasse f En una relació d’herència, la classe de la qual es parteix per definir-ne de noves.
  • this m Paraula reservada del llenguatge amb dues utilitats possibles. En els mètodes no constructors, per fer referència a l’objecte actual sobre el qual s’executa el mètode. En els mètodes constructors, per invocar un altre constructor de la pròpia classe.
  • throw m Paraula reservada que s’utilitza per llançar una excepció dins un mètode.
  • throws m Paraula reservada que s’utilitza en la definició dels mètodes per indicar les excepcions que el mètode delega al mètode superior que l’invoqui.
  • toString() m Vegeu mètode toString().
  • try-catch m Vegeu mecanisme try-catch.
  • UML m Llenguatge que permet plasmar gràficament un disseny orientat a objectes.
  • unified modelling language m Vegeu UML.
  • uniform resource location f Vegeu URL.
  • URL f Identificador de qualsevol recurs disponible a Internet. Normalment, s’usa per apuntar a serveis (web, bases de dades…).
  • verificador d’arxius de classes m Component de la màquina virtual Java encarregat de validar els codis de bytes que s’han d’interpretar i d’executar.
  • visibilitat f Capacitat d’accés directe sobre els atributs i les operacions dels objectes d’una classe.
  • vista (del patró MVC) f Conjunt de classes que representen els elements gràfics de la interfície. Se sol associar a tots els seus components.
  • XML m Llenguatge d’etiquetes que permet definir gramàtiques per a la codificació de dades.
Anar a la pàgina anterior:
Material en paper
Anar a la pàgina següent:
Índex general